ODDO BHF ProActif Europe: så väljer fonden sina aktier

Uppdragsartikel – finansierad av ODDO BHF AM SAS.

 
STOCKHOLM (Fonder Direkt) Den europeiska aktiemarknaden är i dagsläget varken dyr eller billig och det finns givet det osäkra läget ingen anledning att “jaga marknaden”.
 
Det delger Emmanuel Chapuis, förvaltare för den flexibla aktiefonden ODDO BHF ProActif Europe, i en intervju med Fonder Direkt.
 
Istället handlar det nu om att vänta in rätt tillfällen för att kunna köpa kvalitetsbolag till bra priser. Emmanuel Chapuis berättar här om hur fondteamet resonerar när de utvärderar investeringsmöjligheter.
 
Detta är artikel två av två från Fonder Direkts intervju med förvaltaren. För att läsa del ett, klicka på länken: http://www.direkt.se/aktuellt/oddo-bhf-proactif-europe-haller-sig-till-sin-metodik/
 
ODDO BHF ProActif Europes aktieförvaltning tar sin början ur ett så kallat bottom-up-perspektiv och en bedömning av vilka antaganden om framtida tillväxt och marginaler som är inbakade i en akties värdering, berättar Emmanuel Chapuis. Sedan kommer portföljteamet fram till om antagandena är realistiska, optimistiska eller pessimistiska – om värderingen inte reflekterar någon större optimism kan nedsidan begränsas, fortsätter förvaltaren.
 
Två exempel på det senare är däcktillverkarna Michelin och Continental, som fonden anser handlas till en rabatt som inte alls avspeglar verksamheternas höga förutsebarhet i kassaflödestillväxten.
 
I fallet Michelin handlas aktien till 10 gånger den framåtblickande vinsten (att jämföra med 14 gånger för den europeiska aktiemarknaden), samtidigt som bolagets generering av fritt kassaflöde är accelererande och avkastningen på det fria kassaflödet ligger på 8-9 procent, säger Emmanuel Chapuis.

000000Treårsgraf för Michelins aktie. (Källa: Infront)
 
Att biltillverkarna haft det motigt på börsen på sistone är inget som undgått förvaltaren och han konstaterar att investerare för tillfället flyr all slags bilexponering utan distinktion av verksamhetstyp.
 
Det finns dock flera faktorer som enligt honom talar för att däckbolagen har goda förutsättningar att trots en tuff personvagnsmarknad göra bra ifrån sig. För det första står inte dessa inför problematiken att behöva anpassa sin verksamhet beroende på om bilarna ska drivas med el, diesel eller bensin. Däcken kommer fortfarande behövas och detta handlar om en marknad som drivs av ersättningar, vilket gör den mer förutsebar och mindre volatil än bilindustrin som helhet, säger Emmanuel Chapuis.
 
Det är inte fråga om någon explosiv tillväxt, men med 4 procent i goda och 2 procent i sämre tider handlar det om en mycket stabil affär och både Michelin och Continental lyfts fram som bra “värdecase”.
 
En parameter fonden tycker är intressant är att jämföra hur en aktie handlas jämfört med sin historik. Emmanuel Chapuis konstaterar att Michelin i dag handlas till en lägre multipel än för tio år sedan, trots att bolagets avkastning på eget kapital och kassaflödesgenerering nu är på en betydligt bättre nivå än då. Marknaden är ännu inte villig att belöna Michelin för detta, men fondens portföljteam ser att en omvärdering ligger i korten och riktar beröm mot såväl Michelins som Continentals goda visibilitet av kassaflödestillväxten.
 
Ett annat viktigt element vid ODDO BHF ProActif Europes aktieval är att hitta bolag som enligt förvaltarnas analys är synnerligen fundamentalt robusta.
 
“Det handlar om bolag som vid en krasch, en depression, har en så pass stark affärsmodell och finansiell position att de bör klara sig relativt väl och gå bättre än marknaden”, säger Emmanuel Chapuis.
 
En del av detta element är att analysera bland annat vinstmarginalen samt avkastning på sysselsatt kapital och hur detta har utvecklats över tid, förklarar förvaltaren. Han tillägger att de vill se att nivån är tillräckligt hög i goda tider, men samtidigt acceptabel under tuffa tider, så att bolaget kan fortsätta generera ett positivt kassaflöde (även om det minskar).
 
Mycket tid uppges läggas på att förstå affärsmodeller och vara ute och träffa bolagen. Något fonden gärna vill se är högre marginaler än konkurrenterna, vilket ofta anses indikera en konkurrensfördel och förmåga att inte behöva vika ned sig prismässigt.
 
Det räcker dock inte att hitta ett bolag med konkurrensfördelar och nöja sig där. Man måste regelbundet ställa sig frågan vilka omständigheter, externa faktorer och störningsmoment som kan ifrågasätta dessa konkurrensfördelar, säger Emmanuel Chapuis.
 
“Hittar vi något, eller kommer vi fram till att det här är ett bolag som bör kunna fortsätta vinna? De bolag som uppvisar ihållande konkurrensfördelar är dessutom sannolikt mer motståndskraftiga i en nedåtgående konjunkturcykel”, fortsätter han.
 
En del av den fundamentala robusthet Emmanuel Chapuis talar om gäller bolagens balansräkningar. Genom att välja bolag med mycket stark balansräkning blir den finansiella risken i bolaget och således fondportföljen begränsad, säger förvaltaren.
 
ODDO BHF ProActif Europes största innehav är för tillfället det franska industribolaget Alstom, som lagt om sin verksamhet till att fokusera på transport och särskilt järnvägar.

00001Treårsgraf för Alstom. (Källa: Infront)
 
Detta är ett bolag som enligt Emmanuel Chapuis tidigare var mindre bra skött vad gäller marginaler och kassaflöde, men som nu efter att ha satt grundläggande processer på plats, börjat visa sin förmåga att leverera goda marginaler på 7 procent samt massivt förbättra sin kassaflödesgenerering.
 
Nu får man i Alstom omsättningstillväxt, tillväxt i rörelseresultat samt i fritt kassaflöde – något som dock tagit lång tid för marknaden att förstå, säger förvaltaren.
 
Han lyfter fram ytterligare en dimension med investeringscaset: sammangåendet med Siemens Mobility, som han poängterar kommer leda till massiva kostnadssynergier och göra bolaget till en global ledare, med goda förutsättningar att hävda sig mot de stora konkurrenterna i Kina.
 
“När exempelvis en stad bestämmer sig för att bygga en ny tågstation finns det inte så många bolag som kan leverera rätt utrustning och Siemens-Alstom kommer att vara ett av, om inte det bästa, alternativet för att erbjuda högklassig teknologi för detta ändamål”, säger Emmanuel Chapuis.
 
ODDO BHF ProActif Europes portföljteam bedömer att det sammanslagna bolaget sett till dess orderbok bör kunna leverera en organisk tillväxt om 5 procent de kommande 5-7 åren, med en stor uppsida på marginalprofilen samt kassaflödesgenereringen.
 
Alstom var per den 31 maj som nämnt ODDO BHF ProActif Europes största innehav, med 4,65 procents vikt i portföljen. Nummer två på listan var Michelin, med 4,64 procent, följt av teknikbolaget SAP med 4,53 procent.
 
Tjänsten Fonder Direkt produceras av Nyhetsbyrån Direkts fondredaktion i syfte att bredda kunskapen om fonder och öka genomlysningen av denna marknad. Materialet kan vara finansierat och framtaget på uppdrag av extern part och i förekommande fall anges detta tydligt högst upp. Fondredaktionen är frikopplad från Direkts övriga redaktion.
 
 
Fondredaktionen +46 8 5191 79 05 https://twitter.com/Fonder_Direkt
 
Fonder Direkt