BILIA: NU MÅSTE VI REKRYTERA FLER MEKANIKER – VD

STOCKHOLM (Direkt) Bilförsäljar- och servicekedjan Bilia gynnades under det andra kvartalet av en stark servicemarknad, en trend som väntas bestå. För bolaget gäller nu att hitta tillräckligt många duktiga mekaniker.

"Nybilsmarknaden har varit väldigt stark i fyra-fem år och vår marknadsandel på service är mycket hög på bilar som är noll till sex år gamla", säger vd Per Avander till Nyhetsbyrån Direk.

Bilia redovisade på onsdagen ett justerat rörelseresultat om 240 miljoner kronor för det andra kvartalet, upp från 195 miljoner samma kvartal i fjol.

“Vi ser på bokningstiderna i våra verkstäder att vi kommer att behöva fler mekaniker, så det är ett fokusområde framöver”, säger Biliachefen.

Bilias servicedel visade för kvartalet ett operativt rörelseresultat om 151 miljoner kronor, upp från 107 miljoner för ett år sedan. Rörelsemarginalen steg till 11,1 procent, från 9,5 procent.

“Både försäljning och rörelseresultat var bättre än vi och marknaden väntat. Serviceförsäljningen slog vår prognos och den underliggande tillväxten uppgick till starka 7,6 procent”, skriver Nordeas analytiker om rapporten.

Även bilaffären visade dock tillväxt, med 13.361 sålda bilar under det andra kvartalet – vilket kan ställas mot 11.165 bilar i fjol. En del av ökningen hänförs till den nya kontinentaleuropeiska verksamheten, men även på hemmamarknaden i Sverige steg försäljningen markant.

Bilförsäljningen totalt i Sverige slog under 2015 rekord med 345.000 sålda fordon och väntas enligt branschorganisationen Bil Sweden i år uppgå till 375.000.

“Det är framför allt privatmarknaden som ökar, medan företagsmarknaden är relativt stabil. Ett nytt inslag är privatleasing som kommit starkt på senare år, och som bidragit till att normalmarknaden nu ökat”, säger Per Avander.

Även i Norge har bilmarknaden varit stark, trots nedgången i oljepriserna.

“Det har inte sålts fler bilar i Norge sedan toppåret någon gång på 1980-talet, men marknaden drivs till stor del av subventioner för elbilar”, säger Biliachefen.

Av de cirka 150.000 bilar som såldes i det västra grannlandet 2015 var omkring 40 procent el- eller elhybridfordon.

“BMW och Toyota, som vi säljer, har gått väldigt bra. Inte minst BMW i3 är oerhört populär i Norge”, säger Per Avander.

Även om Bilia alltså lyckas väl vad gäller försäljningen av nya bilar, är det inte säkert att utvecklingen mot fler elbilar är lika gynnsam för serviceverksamheten.

“Man måste sälja tre elbilar för att få samma serviceintäkter som för en bensin- eller dieselbil. Elfordonen står dock fortfarande för en mycket liten del av det totala beståndet av fordon”, säger Per Avander, som gissar att elhybriden kommer att vara mest framgångsrik av de nya drivsätten under de närmaste åren.

Minskade intäkter från underhåll är inte heller någon ny företeelse, konstaterar Bilias vd.

“I början av 1990-talet var servicetiden 4,5 timme per bil och år, 2020 beräknas den vara under 1 timme. Vi har länge levt med den utmaningen och har därför satsat allt mer på områden som bilglas, däck och fälgreparation”, säger han.

Bilia har under det senaste året tagit steget utanför Norden och köpt ett antal bilförsäljare i Tyskland, Belgien och Luxemburg. Förvärven är en del av bolagets strategi att växa med 5-10 procent om året.

“BMW vill ha färre och större internationella kedjor som klarar att följa deras konceptprocesser och har låtit förstå att de gärna skulle se oss på kontinenten”, säger Per Avander.

Strategin går ut på att hitta fler återförsäljare, slå ihop dem för att utvinna synergier och låta säljarna fokusera på just försäljning – på samma sätt som i Sverige och Norge.

Så det blir fler förvärv?

“Just nu finns det mycket att köpa och vi får många förfrågningar. Vi följer vår plan och är bara intresserade av BMW/Mini, Toyota/Lexus och Volvo. Vi stänger inte dörren för fler affärer i Sverige heller”, säger vd:n.

För det andra halvåret är mycket av fokus dock på att integrera de senaste förvärven.

“Vi har rätt nyligen köpt sju bolag som ska integreras i koncernen samtidigt som vi ska upprätthålla tempot i affären. Att konsolidera ett nytt bolag fullt ut tar ett till två år”, säger Per Avander.